A

A Plea for Mise en Esprit

A Weep in the Dark. Tears and the Cinematic Experience.

Abruptly Altered Horizons: Covid-19, Momentous Events and a Not so Rare Phenomenon in Historical Reception Studies.

An Invention with a Future: Collective Viewing, Joint Deep Attention and the Ongoing Value of the Cinema.

Anger framed: A field study on emotion, pleasure, and art. (Erstautor: Wagner, Valentin; weitere Autoren: Klein, Julian; Shah, Mira; Menninghaus, Winfried; Jacobsen, Thomas).

Art schema effects on affective experience: The case of disgusting images (co-author, first author Valentin Wagner)

Art schema effects on affective experience: The case of disgusting images (Co-Autor, Erstautor Valentin Wagner)

Auslassen, Andeuten, Auffüllen. Der Film und die Imagination des Zuschauers – eine Annäherung

Auslassen, Andeuten, Auffüllen. Der Film und die Imagination des Zuschauers (Herausgeben mit Hans Jürgen Wulff).

B

Beyond Sadness: The Multi-Emotional Trajectory of Melodrama (mit Winfried Menninghaus.)

C

Cinematic Emotion in Horror Films and Thrillers. The Aesthetic Paradox of Pleasurable Fear.

Cinematic Shocks. Recognition, Aesthetic Experience, and Phenomenology.

Clips, Clicks and Climax. Notes on the Relocation and Remediation of Pornography.

Collective Viewing. The Cinema and Affective Audience Interrelations.

Complex Staging: The Hidden Dimensions of Roy Andersson’s Aesthetics.

D

Des Knaben wunder Zorn. Über das Motiv des Vater-Sohn-Konflikts in Dominik Grafs Der Skorpion (1997)

Die Kettensäge (mit Jörg Buttgereit).

Die Publikumserfahrung. Eine Phänomenologie der affektiven Zuschauerbeziehungen im Kino.

Dis/Liking Disgust. The Revulsion Experience at the Movies.

Du Rififi chez les hommes (1955)

Du Rififi chez les hommes (1955) In: Thomas Koebner/Hans Jürgen Wulff (eds.): Filmgenres: Thriller. Reclam: Stuttgart, 2013.

E

Eine Reise ans Ende der Nacht: Moderne und Modernisierungsaengste in Friedrich Wilhelm Murnaus „Sunrise“.

Erfahrungsraum: Die Öffentlichkeit des Kinos.

Experiencing Extended Point-of-View Shots: A Film-Phenomenological Perspective on Extreme Character Subjectivity.

Eyal Peretz: The off-screen an investigation of the cinematic frame.

F

Fall und Rauch: der Höllensturz.

Film und seine Theorie bis Ende der 1920er Jahre (mit Malte Hagener).

Friedrich Wilhelm Murnau: City Girl

G

Great Expectations: Cinematic Adaptations and the Reader’s Disappointment.

Große Erwartungen: Literaturverfilmungen und die Imagination des Lesers.

H

How Many Emotions Does Film Studies Need? A Phenomenological Proposal

I

Im Wechselbad der Gefühle. Zur Die Emotionsvielfalt im filmischen Melodram – eine Mikroanalyse (mit Winfried Menninghaus.)

J

Jenseits der Stille: F. W. Murnaus TABU zwischen Hollywood und Südsee, Moderne und Primitivismus und dem Ende des Stummfilm-Kinos.

Judge Dread: What We Are Afraid of When We Are Scared at the Movies.

Just like IRL? On Virtual Reality Movie Theaters in the Time of Covid-19.

K

Kino als kollektiver Erfahrungsraum: Die Öffentlichkeit des Kinos.

Kino, Theater, Fernsehen: André Bazins Publikumstheorie.

Komplexe Tiefeninzenierungen: Über die verborgenen Dimensionen im Filmstil Roy Anderssons.

L

Laugh Is in the Air. Eine Typologie des Lachens im Kino.

Laughter and Collective Awareness: The Cinema Auditorium as Public Space

M

Media and Emotion: An Introduction

Mise en Esprit: One-Character Films and the Evocation of Sensory Imagination

Mr. Schnitzelicious, the Muscle Man. Somatic Empathy and Imaginary Self-Extension in Arnold Schwarzenegger’s Hard-Body Movies.

Mr. Schnitzelicious, the Muscle Man. Somatic Empathy and Imaginary Self-Extension in Arnold Schwarzenegger’s Hard-Body Movies. In: Simon Wendt/ Michael Butter/Patrick Keller (Hgs): Arnold Schwarzenegger. Interdisciplinary Perspectives on Body and Image. Heidelberg: Winter, 2011.

N
O

Oh, Inventiveness! Oh, Imaginativeness! Precious Cinema and Its Discontents: A Rant.

Omission, Suggestion, Completion: Film and the Imagination of the Spectator.

On Pros and Cons and Bills and Gates: The Heist Film as Pleasure

P

Phänomenologie und Filmanalyse.

Q
R

Reflecting on Reflections: Cinema’s Complex Mirror Shots.

Reprint: Im Wechselbad der Gefühle. Zur Die Emotionsvielfalt im filmischen Melodram – eine Mikroanalyse. (mit Winfried Menninghaus).

Reprint: Im Wechselbad der Gefühle. Zur Die Emotionsvielfalt im filmischen Melodram – eine Mikroanalyse. (mit Winfried Menninghaus). In: Gunter Gebauer/Markus Edler (Hgs.): Sprachen der Emotionen. Kultur, Kunst, Gesellschaft. Frankfurt/Main: Campus, 2014.

Review of „The Way Hollywood Tells It: Story and Style in Modern Movies,“ by David Bordwell.

Rezension der Empathie. Einfühlung. Zu Geschichte und Gegenwart eines ästhetischen Konzepts, (Hgs.) Robin Curtis/Gertrud Koch.

Rezension zu Carl Plantingas Moving Viewers American Film and the Spectator’s Experience.

Rezension zu Christof Deckers Hollywoods kritischer Blick. Das soziale Melodram in der amerikanischen Kultur 1840-1950

Rezension zu David Bordwells The Way Hollywood Tells It. Story and Style in Modern Movies.

Rezension zu David Bordwells Visual Style in Cinema.

Rezension zu Eugenie Brinkema: The Forms of the Affects. Durham: Duke UP, 2014.

Rezension zu Eyal Peretz: THE OFF-SCREEN AN INVESTIGATION OF THE CINEMATIC FRAME. Stanford: Stanford University Press, 2017.

Rezension zu Thomas Elsaessers Filmgeschichte und frühes Kino & Kino der Kaiserzeit. Zwischen Tradition und Moderne.

Rezension zu Warren Buckland: Film Theory. Rational Reconstructions.

Rezension zu Warren Buckland: Film Theory. Rational Reconstructions. In: Medienwissenschaft. Nr. 4, 2013.

Robbery (1967). In: Thomas Koebner/Hans Jürgen Wulff (eds.): Filmgenres: Thriller. Reclam: Stuttgart, 2013.

Robbery- Millionen-Raub (1967).

S

Shared or Spread? On Boredom and Other Unintended Collective Emotions in the Cinema

Stummfilm und Montage (mit Malte Hagener).

Suggestive Verbalisierungen. Wenn Sprache die Imagination des Zuschauers weckt.

Suggestive Verbalisierungen. Wenn Sprache die Imagination des Zuschauers weckt. In: Heinz-Peter Preußer (ed.): Anschauen und Vorstellen. Gelenkte Imagination im Kino. Marburg: Schüren, 2014.

Suggestive Verbalizations in Film: On Character Speech and Sensory Imagination

T

The Audience Effect: On the Collective Cinema Experience.

The Invisible Cinema.

The Invisible Cinema. In: Giovanna Fossati/Annie van den Oever (eds.): Exposing the Film Apparatus. The Film Archive as a Research Laboratory. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2016.

The journeys of a film phenomenologist: An interview with Vivian Sobchack on being and becoming

The Medium as the Messenger: Farewell notes, filmic motifs and the melodrama.

The Structures of the Film Experience by Jean-Pierre Meunier: Historical Assessments and Phenomenological Expansions (Herausgegeben mit Daniel Fairfax)

Tonfilm und Off (mit Malte Hagener).

Tonfilm und Off (mit Malte Hagener). In: Stephan Günzel/Dieter Mersch (eds.): Bild. Ein interdisziplinäres Handbuch. Stuttgart: Metzler, 2014.

Toward a Poetics of Cinematic Disgust.

Towards a Psychological Construct of Being Moved (Ko-Autor, Erst-Autor: Winfried Menninghaus).

U
V
W

Watching a Film With Others. Towards a Theory of Collective Spectatorship

What Is Film Phenomenology? (with Christian Ferencz-Flatz).

When the Wind’s Gently Rustling: Film and Natural Beauty

Why We Like to Watch Sad Films. The Pleasure of Being Moved in Aesthetic Experiences.

Why We Like to Watch Sad Films. The Pleasure of Being Moved in Aesthetic Experiences. In: Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. März 2014.

Wut im Kino. Anmerkungen zu einem vernachlässigten Alltagsphänomen.

Wut im Kino. Anmerkungen zu einem vernachlässigten Alltagsphänomen. In: Augenblick. Konstanzer Hefte zur Medienwissenschaft. No. 56/57

X
Y
Z